måndag, januari 08, 2007

Egypten - och allt som hände

Två veckor är över och jag är äntligen hemma igen. Trots att jag har slappat som aldrig förr har det också hänt hur mycket som helst - and I'd like to share it with you. Mitt smarta upplägg är att i stället för att skriva världshistoriens längsta inlägg, så delas saker och ting upp!

So here we go med del 1, vart vi bodde, hur det var, vad som hände, och lite störda bilder och sånt. Mah :D


Hurghada, vid röda havets kust, ett stort hotellkomplex mitt i centrum men ändå vid havet var vårt hem i 14 dagar. Stället var ett paradis. Det fanns mycket trädgård, med coola träd klippta som fyrkanter, klementinbuskar (gott), massa kaniner överallt, överdimensionella gungor, pool, solstolar, sandstrand och hav med kristallklart vatten. På de stora gräsmattorna gick det ofta små vita ibisfåglar som var hur coola som helst, rummen var jetebra och man kunde äta pannkakor med fruktsallad till frukost varje morgon ^^



Så allra mest slappade jag sönder. Lat som aldrig förr, orkade inte ens läsa, vilket inte säger lite. Andra veckan började det dock hända en hel del; vi åkte ut i öknen och kollade på hur beduinerna levde (och jag fick åka kamel ^____^), åkte till Luxor, en gammal tempelstad, och hälsade på i Kairo bland pyramiderna. Omg! Beduingrejen var nästan coolast; vi rejsade (XD) ut i öknen på fyrhjuliga bilar, allt man behövde göra var att gasa och svänga, kom fram, fick röka vattenpipa, och se på hur beduinfolket levde. En liten megasöt beduinpojke med stora svarta ögon som knappt kunde gå klängde sig fast vid mitt ben och ville inte släppa. I tell you, när jag blir stor ska jag flytta ut i öknen, ha en egen kamel, ta hand om söta beduinbarn, leva på ingenting och se hur länge jag klarar mig. Waaah.

I Luxor var vi på alabasterfabrik, såg världens största, äldsta och mest välbevarade tempelkomplex, var i konungarnas dal och gick in i gamla gravar, och såg Hapsetschupps (eller whatever hon nu hette) dödstempel. Hatsepchdjthtts var väldigt cool för hon var den enda viktiga kvinnliga faraonen någonsin! *nickar vist*


Det enda riktigt coola med Kairo var pyramiderna och Sphinxen. Var även på en parfymerigojs. Egypten är ett jävligt coolt land.

Inga kommentarer: